Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
A „négykerekű esőkabátok” nyomában

A „négykerekű esőkabátok” nyomában

2019. október 31.
A tél igencsak kockázatos az autózás tekintetében, akárcsak a hidegebb őszi napok. A látási viszonyok megváltoznak, az utak jóval csúszósabbak, síkosabbak lesznek – nem csak a hó, de a lehulló falevelek, a por, az eső miatt is.

A „négykerekű esőkabátok” nyomában

Az ország legszélesebb márkakínálatát felvonultató autókereskedés szakemberei pár jó tanáccsal segítenek az autósoknak, hogy baleset és kellemetlenség nélkül vészeljék át ezt az időszakot.

Minőségi kérdés

Akik legalább egy kicsit is érintettek az autózásban, már biztosan mind tudják a szabályt, miszerint ha az átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá kerül, akkor már téli gumival kell közlekedni. De miért is fontos ez?

„A nyári abroncsok gumikeveréke jóval lágyabb anyagból készül, mint a télieké, így alacsonyabb hőmérsékleten merevebbé, ridegebbé válnak. Ennek következtében pedig nem látják el megfelelően a feladatukat”

– árulta el Simon Péter, a 21 márkaszervizt üzemeltető Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Ha pedig eljön a gumicsere ideje, érdemes pár kritériumot szem előtt tartani, mielőtt a következő szezonra is felrakatnánk az abroncsokat. A használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása egyaránt hatással van az élettartamra. Simon Péter szerint nincs ökölszabály arra vonatkozóan, hogy a gyártástól számítva hány évig ajánlatos egy-egy garnitúrát használni. Ez nagyban függ a gyártóktól, hogy milyen minőségű anyagokkal dolgoznak, valamint a kopottságtól, az elhasználódás mértékétől.

A „négykerekű esőkabátok” nyomában

Érdemes kikérni a márkaszervizek szakembereinek véleményét és megvizsgálni a gumik profilmélységét. A téli abroncsoknál legalább 4 mm vastagságúnak kell lennie a lamelláknak, hogy nyugodtan, biztonságban tudjunk velük közlekedni.

Ne csak a gumira figyeljünk!

Autónk téli felkészítése azonban nem szabad, hogy csak a téli kerékcserében merüljön ki. Már az ősz beköszöntével is megváltoznak a látási viszonyok, sokkal többet használjuk a gépjárművet szürkületben, sötétben. A 30 éves Duna Autó szakértői ezért hangsúlyozzák a megfelelően beállított fényszórók fontosságát. Ahogy az ORFK – Látni és látszani kampánya is erre hívja fel a figyelmet.

Hiába azonban a jó világítás, ha nem látunk ki a szélvédőn – ennek megóvása kívülről és belülről egyaránt lényeges. Ahhoz, hogy a szélvédőlapátok ne hagyjanak csíkokat, ne karcoljanak, érdemes rendszeresen ellenőrizni a gumibevonatukat, és évente lecserélni a lapátokat. Mindig takarítsuk le megfelelően az autónkat, ugyanis ha nagy hóréteg van rajta, az a fogyasztását is jócskán megnövelheti. Vigyázni kell azonban az ablaktörléssel, ugyanis könnyedén kárt okozhatunk, ha lefagyott szélvédőn kapcsoljuk be ezt a funkciót.  Az autón belül viszont a pára nehezítheti meg az életünket. Manapság a klímával ez viszonylag könnyen eltűntethető, de ha a fűtési vagy hűtési rendszer nem működik jól, vagy eldugult a pollenszűrő, akkor nem tudja ellátni feladatát. Ilyenkor hiába tartjuk kívülről rendben az autót, belülről a pára meggátolja, hogy kilássunk a kocsiból.


A „négykerekű esőkabátok” nyomában

Ugyancsak ügyelnünk kell a folyadékszintekre. Ahogy hűl az idő, érdemes minél előbb elhasználni a nyári ablakmosó folyadékot, különben fagydugó keletkezhet, sőt a műanyag tartályok meg is repedhetnek a hideg hatására. A hűtőfolyadék esetében pedig a fagyáspont ellenőrzése ajánlott, hogy aztán a megfelelő fagyálló hűtőfolyadék újratöltésével növeljük a hűtési rendszer élettartamát, és megvédjük a korróziótól.

„Az akkumulátorok is sokkal nagyobb igénybevételnek vannak kitéve télen” – tette hozzá Simon Péter. „Egyrészt a külső hőmérséklet csökkenésével a kapacitásuk is lecsökken, másrészt az autókban található fémmotorok szoros illesztései még szűkebbek lesznek, a motorolajnak pedig megváltozik a viszkozitása. Tehát nagyobb erő kell ahhoz, hogy beindítsuk a gépjárművet, ami néha borzasztó kellemetlen perceket okozhat reggelente.”

Vezetéstechnikai kisokos

Ám nem csak az autónknak van szüksége téli felkészítésre, hanem nekünk, autósoknak is. A csapadékosabb, hidegebb idő beköszöntével ugyanis sokan felveszik a „négykerekű esőkabátot”, vagyis inkább kocsiba szállnak – még ha kevésbé rutinos vezetők is – mint hogy megázzanak. Gyakran kapkodnak, és nem tudják, mit is kell tenni bizonyos forgalmi szituációkban. A Duna Autó Zrt. szakértői 3+1 tanácsot fogalmaztak meg az autósoknak a biztonságos őszi-téli közlekedés érdekében:

1.    Vezessünk egyenletesen, ne kapkodjunk!
2.    Kerüljük a hirtelen fékezést és számoljunk az átlagosnál nagyobb féktávval!
3.    Fokozottan figyeljünk az útviszonyokra (jeges foltok, kitaposott vályúk, csúszós latyak, stb.)
   +1. Csakis olyan autót használjunk, amely fel van készítve az aktuális időjárási viszonyokhoz! Hiszen a legfontosabb, hogy biztosan, épségben célba érjünk!

Kulcsszavak: Duna Autó, közlekedésbiztonság, Simon Péter, téli gumi, téli útviszony
 
Új szintre emelik a biztonságot a Volvo Trucks új járművezető-támogató rendszerei Új szintre emelik a biztonságot a Volvo Trucks új járművezető-támogató rendszerei A „négykerekű esőkabátok” nyomában Úttörő alkalmazásokkal rukkol elő a MINI A „négykerekű esőkabátok” nyomában A Toyota a 2010-es évek közepén automatikus vezetéstechnológiákkal működő, fejlett vezetéstámogató rendszert mutat be A szakember öt tippje autója megfelelő tavaszi felkészítéséhez A szakember öt tippje autója megfelelő tavaszi felkészítéséhez 100 kilométerre közel 8 gyorshajtás jut 100 kilométerre közel 8 gyorshajtás jut
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1