Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Mit kell tenni, ha nyaralás közben felvillan a műszerfalon a figyelmeztető jelzés?

Mit kell tenni, ha nyaralás közben felvillan a műszerfalon a figyelmeztető jelzés?

2018. július 17.
2014. november 1-je óta az EU tagállamaiban csak olyan személyautókat lehet forgalomba hozni, amelyeket felszereltek abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (Tire Pressure Monitor-ing System, TPMS).

Mit kell tenni, ha nyaralás közben felvillan a műszerfalon a figyelmeztető jelzés?

A TPMS segít a megfelelő abroncsnyomás – a gyártók által megadott értékek – folyamatos ellenőrzésében, és megtartásában. A megfelelő nyomás az autósok érdeke; kíméli az abroncsot és a pénztárcát. Ha alacsony a nyomás, az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési-ellenállás miatt többet fo-gyaszt. 10%-kal alacsonyabb nyomás mintegy 10%-al csökkentheti a futásteljesítményt. Ha túl magas a nyomás, a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabili-tása és tapadása, plusz a futómű is gyorsabban kopik. 2015 júniusától a műszaki vizsgákon is ellenőrzik a TPMS szenzorok működését: abban az esetben, ha 20%-os guminyomás csökkenésnél nem jelez a rendszer, sikertelen a vizsga.

Kétféle TPMS rendszerrel találkozhatunk. Az új autóknál az indirekt rendszer az elterjed-tebb, mely az adatokat az ABS szenzorból nyeri. (Az ABS, vagyis a blokkolásgátló már több mint egy évtizede kötelező tartozéka valamennyi új autónak.) Ez a rendszer nagyobb tole-ranciával működik, álló helyzetben nem mér. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzo-rok, de a téli- illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert. A di-rekt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mé-rik a nyomást. Szakemberek szerint ez a megoldás a megbízhatóbb, mivel az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. A direkt TPMS 0.1 bar pontossággal mér, és azt is figyelembe veszi, hogy az autó halad vagy áll. Segítségével egy esetleges defektről még azelőtt értesülhetünk, hogy az abroncsot tönkretennénk.

Mit kell tenni, ha nyaralás közben felvillan a műszerfalon a figyelmeztető jelzés?

Fontos, hogy az abroncsválasztást nem befolyásolja sem a direkt, sem az indirekt TPMS rendszer. Az előbbinél a rendszernek nincs közvetlen kapcsolata az abroncsokkal, míg az utóbbinál a szenzorok bármilyen típus belsejébe felszerelhetők.  Léteznek olyan progra-mozható, illetve univerzális szenzorok is, amelyet bármely régebbi gyártású autó abroncsa-ira is fel lehet szerelni; ilyen esetben a visszajelzés az okostelefonunk kijelzőjére érkezik. (Hiszen ezekben az autókban még nincs a műszerfalon erre szolgáló piktogram.)

A szenzorok felszerelése, elemeinek cseréje és programozása képzett szakember hozzáér-tését követeli meg. Azt javasoljuk, hogy ha abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel is ellátott autón cserélünk gumiabroncsot, azt minden esetben olyan megbízható szakműhelyben vé-geztessük, amelyben képesek a megfelelő berendezéssel történő kalibrációra is.

Mit tegyünk, ha világít a visszajelző lámpa?

A direkt rendszernél a TPMS visszajelző lámpa jelzi, hogy valamelyik abroncsban csökkent a nyomás. Érdemes valamennyit, tehát nem csak a jelzettet ellenőrizni. Ha a piktogram villog vagy egyéb figyelmeztető jel is megjelenik, rendszerhibával van dolgunk, ami érint-heti a szenzort, az antennát, a szenzor-akkut vagy az elektronikát.

Mit kell tenni, ha nyaralás közben felvillan a műszerfalon a figyelmeztető jelzés?

Indirekt rendszernél is ugyanaz a lámpa jelez a műszerfalon – hiszen ez szabványos jelölés –, de a direkt rendszer 0,1 báros küszöbértékével szemben, 20%-os nyomáscsökkenésre hívja fel a figyelmet. Ellenőrizzük valamennyi abroncsot, egyenlítsük ki a nyomást, és nyomjuk meg a TPMS-rendszer reset gombját. Mindkét rendszerre igaz, hogy a helyreállí-tott abroncsnyomás alapesetben „eltűnteti” a hibajelet a műszerfalról.

A TPMS abban segít, hogy az abroncs a karakterisztikájának megfelelően, a lehető leghosz-szabb ideig szolgáljon bennünket. A téli- illetve nyári abroncsok felszerelésénél olyan mű-helyt válasszunk, akik megfelelően felkészültek a TPMS szenzorok felszerelésére és kalib-rálására. Ha menet közben figyelembe vesszük a műszerfalon megjelenő jelzéseket, és időben helyreállítjuk a megfelelő abroncsnyomást, azzal növeljük az abroncsok élettarta-mát, energiát és pénzt takaríthatunk meg. A nyári nyaralás előtt mindenképpen ellenőriz-zük az abroncsokat – nem csak a nyomásértéket, de az esetleges sérüléseket is –, hogy ne az autópálya pihenőben kelljen tanakodni a teendőkről.

Kulcsszavak: gumiabroncs, közlekedés, közlekedésbiztonság
 
Mit kell tenni, ha nyaralás közben felvillan a műszerfalon a figyelmeztető jelzés? Úttörő alkalmazásokkal rukkol elő a MINI Mit kell tenni, ha nyaralás közben felvillan a műszerfalon a figyelmeztető jelzés? Kiterjeszti a ferdén tolatva parkolást a BKK a fővárosban Hatvanmilliárd forintból újulnak meg a 3-as metró szerelvényei Hatvanmilliárd forintból újulnak meg a 3-as metró szerelvényei A Goodyear abroncsok a homokdűnéken, sárban és hóban is bizonyítanak A Goodyear abroncsok a homokdűnéken, sárban és hóban is bizonyítanak Zajossá kell tenni az elektromos autókat Amerikában Zajossá kell tenni az elektromos autókat Amerikában
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1