Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Idén is folytatódik a dízelek zuhanórepülése

Idén is folytatódik a dízelek zuhanórepülése

2018. január 26.
A várakozások szerint tovább csökken a dízel üzemű motorok piaci részesedése Európában. Egyre nagyobb bajban vannak azok a gyártók, akik nem rendelkeznek megfelelően magas színvonalú modern – például hibrid – technológiával.

Idén is folytatódik a dízelek zuhanórepülése

Drámai zuhanásként emlegeti az Óvilág legnagyobb autóipari szakfolyóirata, az Automotive News Europe az egykor közkedvelt dízelmotorok piacvesztését.

A változás már régóta benne volt a levegőben, de csak a Volkswagen emlékezetes dízelbotránya után vált mindenki számára nyilvánvalóvá, hogy a dízel technológia nem képes beváltani a hozzá fűzött emissziós reményeket: az ügyfelek által elvárt (és a gyártók által ígért) teljesítmény és a törvényi szabályozásban előírt (és a gyártók által szintén megígért) környezetvédelmi teljesítmény valójában kölcsönösen kizárják egymást.

A mértékadó lap szerint nem véletlen, hogy míg 2011-ben a dízelek 55 százalékban részesedtek az európai újautó-eladásokból, mostanra 44 százalékra esett vissza a penetrációjuk. Különösen szembeötlő a változás Franciaországban, ahol a 2011-es 72 százalék helyett jelenleg már csak 48 százalék a dízelek részesedése az újautó-eladásokból. Idén további zuhanás várható: a Morgan Stanley és az LMC Automotive szerint az év végével 42 százalékon, a PwC Autofacts elemzése szerint egyenesen 40 százalékon zárhatja 2018-at a dízelek részesedése a teljes piacból.

Idén is folytatódik a dízelek zuhanórepülése

A zuhanás üteme lassul, de a trend nem fog megfordulni – mondják a szakértők; egyes elsővonalbeli autópari beszállítók szerint akár 30 százalékig visszaszorulhatnak a gázolajjal működő járművek. Ebben a térvesztésben az is szerepet játszik majd, hogy az európai nagyvárosok sorra tiltják ki központi kerületeikből a dízel üzemű járműveket: Párizs 2030-tól, Oxford 2020-tól, Koppenhága pedig már jövőre lezárja a belvárosba vezető utakat a dízelautók előtt.

Vannak persze olyan ellenvélemények is, amelyek szerint a dízelek fajsúlytalanná válásával pont a globális felmelegedés elleni küzdelem kerül veszélybe. Az érvényben lévő CO2-kibocsátási előírások ugyanis, amelyek jelenleg 130 g/km-ben korlátozzák a márkák flottaátlagát, tisztán benzinüzemű gépkocsikkal nem teljesíthetők: hiába bocsátanak ki rákkeltő koromrészecskéket és súlyos légúti megbetegedéshez vezető nitrogén-oxidokat a dízelmotorok, csekély CO2-emissziójuk miatt szükségünk van rájuk, mondják a technológia pártolói.

Idén is folytatódik a dízelek zuhanórepülése

De vajon tényleg szükség van rájuk? Egyre több autógyártó (és ami még fontosabb: ügyfeleik) gondolják úgy, hogy nem. A modern, számítógép-vezérlésű benzin-elektromos üzemű hibridek minden helyzetben optimális energiafelhasználással üzemelnek, és bizonyítottan képesek nem csupán városban, de hosszú távon is a dízeleknél is kedvezőbb CO2-kibocsátással üzemelni. A teljesen emissziómentes közlekedés álmának megvalósulásához vezető úton a hibrideknek – ezek között pedig a Toyotának – főszerep jut, hiszen a japán márka európai eladásaiban egyre nagyobb arányban képviseltetik magukat a kettős üzemű járművek.

A Toyota Motor Europe 2017-ben 406 ezer hibrid gépkocsit adott el Európában, 38 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ezzel a cégcsoport uniós eladásainak elképesztően magas, 41 százalékát teszik ki a hibridek – ezen belül a Toyota márka részesedése 38,9 százalék, míg a Lexus esetében még magasabb, 60,1 százalékos a hibridek hányada. Különösen népszerű a Yaris (102 400 db), a C-HR (94 100 db), az Auris (82 400 db) és a RAV4 (58 600 db) hibrid kivitele; a Lexusnál az NX (19 700 db), a CT200h (8800 db) és az RX (7800 db) vezeti az eladásokat.

Kulcsszavak: dízelmotor, hibrid, lexus, toyota
 
Új Lexus crossover mutatkozik be Detroitban Új Lexus crossover mutatkozik be Detroitban Az új Toyota Prius maximális ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP vizsgálatán Az új Toyota Prius maximális ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP vizsgálatán Idén is folytatódik a dízelek zuhanórepülése Hidrogénre hangol a Toyota Autómegosztó start-up vállalkozásba fektet a Toyota Autómegosztó start-up vállalkozásba fektet a Toyota Van –e zöldebb autógyártó a Teslánál? Van –e zöldebb autógyártó a Teslánál?
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1