Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Három évtizednyi fejlesztés kapcsolja össze az első és a jelenlegi Ibiza modellt

Három évtizednyi fejlesztés kapcsolja össze az első és a jelenlegi Ibiza modellt

2018. január 12.
33 év telt el az Ibiza első generációja és a jelenlegi modell fejlesztése között. Az egyenes vonalakkal határolt formatervtől a dinamikusabb sziluett felé vezető dizájn egyike az Ibiza legegyedibb stílusjegyeinek.

Három évtizednyi fejlesztés kapcsolja össze az első és a jelenlegi Ibiza modellt

A SEAT Ibiza első illetve legújabb generációja azon a szigeten találkozott, amelyről a nevüket kapták. Az első modell színre lépése után több, mint három évtizeddel létrejött találkozón a két egymás mellett álló modell közötti különbségek szemmel láthatóak. Teo García, aki az Ibiza egyik atyjaként mind az öt generáció fejlesztésében részt vett, felfedi előttünk azokat a tulajdonságokat, amelyek igazi ikonná tették a spanyol modellt:

A siker kulcsa, a formaterv

Az első Ibiza formatervét készítő Giorgetto Giugiaro a szögletes megjelenés mellett tette le a voksát, amely „megfelelt a korszak elvárásainak”, emlékezik vissza García. Az ötödik generációt megalkotó Alejandro Mesonero, a SEAT jelenlegi formatervezési igazgatója egy sokkal dinamikusabb, szoborszerű sziluettet álmodott meg a Ibiza számára. Ugyan a legújabb modell sokkal tágasabb belső térrel rendelkezik, Teo García kiemelte, hogy az első Ibiza egyik karakteres vonásaként szolgáló „óriási ablakok” rengeteg fényt engedtek az autó belső terébe, ezzel is növelve a bent helyet foglalók térérzetét és kényelmét.

Három évtizednyi fejlesztés kapcsolja össze az első és a jelenlegi Ibiza modellt

Gipszbe öntve


Az első generációt úgy formálták, „mintha Michelangelo szobra volna”, emlékezik vissza García. Közel két tonna gipszet használtak a modell megformálásához. Napjainkban ehhez nagyjából 5 000 kilogramm agyagra van szükség, amellyel lényegesen könnyebb dolgozni, nem is beszélve a virtuális prototípusokról, amelyek segítségével a formaterv megvalósíthatóságáról is képet kapnak a tervezők.


A gyártási idő 60 óráról 16 órára csökkent

A jelenlegi modell gyártásához szükséges időhöz képest ennyi időbe telt 33 évvel ezelőtt az első Ibiza legyártása. „Arról nem szól az összehasonlítás, hogyan is készül manapság egy autó” – jelzi Teo García. A rövidebb gyártási idő ellenére napjaink autói sokkal kifinomultabbak és egyre korszerűbb műszaki megoldásokkal rendelkeznek. Az új Ibiza kifejlesztéséhez a Volkswagen Csoport legmodernebb MQB (Modular Querbaukasten - Moduláris Keresztmotoros Platform) A0 padlóvázát használták, amely nem mindennapi dinamizmust, tágasabb belső teret és nagyobb külső méreteket tesz lehetővé. A jelenlegi Ibiza így 170 milliméterrel szélesebb, 422 milliméterrel hosszabb és 50 milliméterrel magasabb.

Három évtizednyi fejlesztés kapcsolja össze az első és a jelenlegi Ibiza modellt

A System Porsche rendszertől a legerősebb és leghatékonyabb erőforrásokig


García szerint a motorok területén bekövetkezett fejlődés „egyike az autó forradalmi változásainak”. Míg az első generáció alapját a System Porsche rendszer révén egy „tekintélyes és népszerű motor” biztosította, addig a 33 évvel később alkalmazott 1.5 TSI erőforrás személyében az Ibiza szegmensének „legerősebb és egyben leghatékonyabb aggregátjával rendelkezik.” A hatékonyságot vizsgálva láthatjuk, hogy az első Ibiza átlagos üzemanyag fogyasztása 7,8 literre adódott 100 kilométerenként, míg az 1.5 TSI motor esetében ez 4,9 literre csökkent szintén 100 kilométerre vetítve.

Irány a teljes összekapcsolhatóság

Teo García meglátása szerint „a legnagyobb áttörés a jármű kapcsán, amely három évtizeddel ezelőtt teljesen ismeretlen volt”, az az összekapcsolhatóság. A jelenlegi modell rendelkezik egy 8 col képátlójú érintőképernyővel és minden egyéb olyan technológiával, amely a kormány mögött helyet foglalva is biztosítja a hálózatba kapcsolódás lehetőségét. Még hangüzenetek küldése és fogadása is lehetséges annak érdekében, hogy a vezetés közbeni zavaró tényezőket teljesen kizárják. Így a biztonság területén is óriásit lépett előre az Ibiza, amely már olyan, három évtizeddel ezelőtt elképzelhetetlennek tűnő vezetői segédrendszerekkel rendelkezik, mint a városi fék funkciója vagy a sebességhatárolás.

Három évtizednyi fejlesztés kapcsolja össze az első és a jelenlegi Ibiza modellt

A spanyol sziget, ami meghozta a világhírt
 
Az első Ibiza volt az a modell, amely segített a vállalatnak, hogy kilépjen a nemzetközi porondra. Öt generációval később már 5,6 millió darab, több, mint 80 országban értékesített modellel a háta mögött az Ibiza hű maradt névadójához, a fiatalos földközi-tengeri szigethez, amely évente több, mint 1,5 millió látogatót fogad a világ minden tájáról.

Kulcsszavak: autógyár, ibiza, seat, új modell
 
ŠKODA – Immár hagyományosan „Simply Clever” ŠKODA – Immár hagyományosan „Simply Clever” Egyszeri, bruttó 870 ezer forintos juttatást kapnak a kecskeméti Mercedes-gyár dolgozói Egyszeri, bruttó 870 ezer forintos juttatást kapnak a kecskeméti Mercedes-gyár dolgozói A Mokka X és a Crossland X után az Opel-X-család harmadik tagja A Mokka X és a Crossland X után az Opel-X-család harmadik tagja A Kia Motors a 69. helyre jött fel a 2016-os Interbrand Best Global Brands felmérésen A Kia Motors a 69. helyre jött fel a 2016-os Interbrand Best Global Brands felmérésen Íme a Dacia első 100%-ban elektromos modellje, a Spring Íme a Dacia első 100%-ban elektromos modellje, a Spring
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1