Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza?

Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza?

2017. december 29.
A szabadidő autók, más néven SUV-ok (Sport Utility Vehicle), vagy épp népszerű nevükön városi terepjárók, esetleg crossoverek (bár a megnevezés félrevezető lehet, mert számos a kategóriába tartozó modell esetében meglehetősen alacsony az értékesítésekben a 4x4-es változat aránya) megdöbbentő, és rohamosan növekvő népszerűségnek örvendenek idehaza és világszerte egyaránt.

Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza?

Nincs olyan szegmens az autóiparban, amely ehhez hasonló növekedési ívet írt volna le az elmúlt években a világon. Magyarországon sem más a helyzet: mára a teljes hazai újautó értékesítés 28,4%-át teszik ki a SUV-ok, míg tavaly ez még csupán 23,9% volt. De vajon kitalálja-e melyek a legnépszerűbb SUV-ok Magyarországon?

Általános vélekedés szerint a mára évről évre robbanásszerű növekedést produkáló SUV kategóriát a Toyota által 1994-ben bemutatott RAV4-es modell hívta életre, bár vannak akik még tovább mennek, és a több, mint 65 évvel ezelőtt világhódító útjára induló Toyota Land Cruisert jelölik meg az első SUV-ként. Akárhogy is, a Lexus prémium márkát is jegyző, az utóbbi években környezetbarát, hibrid hajtású SUV-jaival sorozatos értékesítési rekordokat döntő japán márkának kétségtelenül elévülhetetlen érdemei vannak a kategória megszületésében. Mindemellett az is igaz, hogy a Nissan Qashqai, a Dacia Duster, vagy épp a Suzuki Vitara is sokat tett az SUV szegmens népszerűsítéséért. A RAV4-essel ugyanakkor a mai napig egyetlen SUV sem tudta felvenni a versenyt: a világ legnépszerűbb SUV-jaként a modell évek óta stabilan szerepel a világ 10 legnépszerűbb autójának listáján (amelyen egyébiránt egyetlen gyártóként a Toyota három modellel, a RAV4 mellett a világelső Corollával, és az Avensis amerikai testvérével, a Camryval is szerepel) ahol idén az ötödik helyen áll.

Hogy mi a korábbi sláger, az egyterűek legnagyobb sikerét is sokszorosan túlszárnyaló SUV-ok titka, sokan próbálták már megfejteni. A magasabb, „terepjárós” üléspozíció? A masszívabb, biztonságérzetet sugalló karosszériát trendi, sportos dizájnnal kombináló formavilág?

Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza?

A nagyobb hasmagasságnak, és az opcionális 4x4-es meghajtásnak köszönhető rugalmasság, amelynek köszönhetően az autó könnyebben megbirkózik a magasabb padkákkal és közepes minőségű földutakkal? A szabadság életérzése, a korlátok nélküliség illúziója? Netalán ezek így együtt, vagy valami egészen más? Akármi legyen a titok, az SUV szegmensévek óta exponenciális növekedési pályán mozog, amelynek még nem látszik a vége. A folyamat pedig öngerjesztő: minél népszerűbbek az SUV-k, annál több gyártó kínál majd SUV-ot annál több méretkategóriában, így természetszerűleg annál több fogy majd belőlük, tovább növelve a szegmens részesedését a teljes autópiacból.

Azt, hogy a SUV-ok népszerűek, senkinek sem kell bizonygatnunk aki rendszeresen részt vesz a közlekedésben: mára az utcakép meghatározó részét képezik, lépten nyomon beléjük botlunk, talán épp Ön is egy SUV-ot vezet. De vajon melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza? Ha arra kérnénk, hogy mondja meg, Ön szerint melyek a legnépszerűbb SUV-ok, nem biztos hogy azokat az autókat sorolná fel, amelyet a regisztrációs statisztikák mutatnak. Vagy mégis? Megmagyarázzuk.

A magyarországi személyautó- és haszongépjármű piacon létezik egy jelenség, amit re-exportnak neveznek: az autók egy részét (a teljes piacra vetítve ez 14%-ot tesz ki) a regisztrációt követően kivonják a forgalomból, majd külföldön kerülnek értékesítésre. Ez természetesen torzítja a piaci képet, hisz az értékesítési statisztikák valamelyes mást tükröznek, mint az, amit mi az utcákon láthatunk. Ez az arány ráadásul a teljes SUV szegmensre vetítve magasabb, mint a piaci átlag, eléri a 25%-ot, azaz minden negyedik Magyarországon regisztrált SUV végül külföldön talál gazdára.

Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza?

Természetesen így is rengeteg SUV-ot vásárolnak hazai ügyfelek: a január és november között Magyarországon regisztrált 37.018 új SUV-ból 27.841 idehaza is maradt. Zavaró lehet ugyanakkor, hogy egyes modellek esetén a re-export arány eléri akár a 70-80%-ot is, azaz az eladási adatok köszönő viszonyban sincsenek a valós helyzettel.

Amint látni fogjuk, egyes szegmensekben kevésbé, másokban inkább jellemző a re-export tevékenység, de néhány szembetűnő példa már az összesített elemzésnél is akad. Jóllehet talán nem releváns az összesített hazai SUV piac legnépszerűbb autóit sorra venni, hisz nehezen vethető össze például a praktikus, olcsó Dacia Duster darabszáma a luxuskategória csúcsát képviselő Lexus RX-ével, egy pillantást talán érdemes vetnünk erre a táblára is. A re-exportot nem figyelembe véve a TOP10-et tekintve azt látjuk, hogy a legnépszerűbb hazai SUV a Suzuki Vitara (7.779 db), amit a Dacia Duster (3.518 db), a Suzuki S-CRoss (3.066 db), a Ford Kuga (2.213 db), a Nissan Quashqai (1.863 db), a Hyundai Tuscon (1.543) db, az Opel Mokka X (1.232 db), a Toyota RAV4 (1.205 db), a Kia Sportage (1.122 db) és a Toyota C-HR (995 db) követ.

A re-exporttal tisztított, valóban Magyarországon gazdára találó és itt is maradó TOP10 ugyanakkor drasztikusan másképp alakul: az első helyet ugyan továbbra is a Suzuki Vitara viszi (6.609 db), a második helyen már a Suzuki S-Cross-t találjuk (2.678 db), majd a Dacia Duster következik (2.088 db), amit azonban rögtön a Toyota RAV4 (1.198 db) követ a negyedik helyen, majd jön az Opel Mokka X (1030 db), a tizedik helyről a hatodikra ugrik előre friss belépő Toyota C-HR (978 db), a hetedik helyre csúszik vissza a Nissan Qashqai (942 db), a nyolcadik a Kia Sportage (789 db), a tizedik helyre esik vissza a Hyundai Tuscon (749), míg Ford Kuga (610 db) benne sincs a TOP10-ben!

Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza?

Érdemes megfigyelni, hogy a valós, re-exporttól tisztított TOP10-ben az első három helyet a kifejezetten alacsony árú, budget SUV-ok hozták el, de a negyedik és hatodik helyen már ott vannak a Toyota magasabb árfekvésű és presztízsű, és zömében hibrid változatban értékesített SUV-jai.

No de, érdemes almát almával hasonlítani, és szegmensenként megvizsgálni, hogy az adott kategóriákban melyek a legnépszerűbb modellek. A teljes hazai SUV értékesítés 44%-át (re-exporttól tisztítva 45%-át) teszik ki a kisméretű SUV-ok (B SUV szegmens). Az egyyel nagyobb, C SUV kategória 22%-ot visz re-exporttal és anélkül egyaránt, míg a még nagyobb méretű D SUV-ok 23%-ot tesznek ki (re-export nélkül 20%-ot). Ez a három kategória tehát a teljes hazai SUV értékesítés 89%-át (re-export nélkül 87%) teszi ki. A legnagyobb méretű, még nem luxus SUV-ok, az F SUV kategória 1%-ot (re-export nélkül 2%) jegyez. A D SUV prémium autók 5%-ot tesznek ki (re-export nélkül 6%), az E SUV prémium autók 4%-ot visznek (re-export nélkül 5%), míg a legnagyobb méretű luxus SUV-okat tömörítő F SUV prémium szegmens 1%-ot tesz ki (re-export nélkül 0,4%).

A legnépszerűbb kisméretű (B SUV) crossoverek esetében 24%-os a re-export arány, ez azonban a TOP3-ban nem változtatja meg a sorrendet: az első a Suziki Vitara, amit a Dacia Duster és az Opel Mokka követ. Más a helyzet a közepes méretű (C SUV) crossoverek esetén, ahol re-exporttal együtt a Suzuki S-Cross áll az élen, amit a Nissan Qashqai és a Toyota C-HR követ, a re-exporrtal tisztított valós adatokat nézve ugyanakkor azt látjuk hogy a Qashqai darabszáma gyakorlatilag lefeleződik, és helyet cserél a C-HR-el.

Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza?

Ez a szegmens produkálja egyébként a leg extrémebb példát: a re-exporttal negyedik Jeep Renegade (515 db) a re-exporttól megtisztítva (marad 30 db) visszazuhan a tízedik helyre, miután az itthon eladott modellek 94%-a (!) forgalomból kivonás után külföldön kerül újraértékesítésre. Valóban,m sűrűn látunk Jeep Renegade-et a hazai utakon?

Hasonlóan szembeötlő a helyzet a 35%-os re-export aránnyal operáló nagyméretű D-SUV szegmens esetén is, ahol re-export nélkül a sorrend a TOP3-ban a Ford Kuga (2.213 db), a Hyundai Tucson (1.543 db) és RAV4 (1.205 db), ha azonban megtisztítjuk a re-exporttól egész más sorrendet kapunk: a RAV4 (1.198 db) az első helyre ugrik, amit a Kia Sportage (1.122 db) és a Hyundai Tucson (749 db) követ, míg a 72%-ban külföldre újraértékesített Ford Kuga (610 db) a negyedik helyre szorul.

A legnagyobb nem luxus crossovereket tömörítő E-SUV szegmensben meglehetősen alacsony, mindössze 5%-os a re-export arány, így ott a TOP3 sorrendje a re-export megtisztítása után sem változik: Kia Sorento, Ford Edge és Toyota Land Cruiser a sorrend (amit az utóbbi hamarosan érkező új generációja ugyanakkor jó eséllyel átír majd).

A prémium D SUV szegmensben szintén mindössze 5%-os a re-export arány, a TOP3 így itt sem változik, első a Volvo XC60 (528 db) , második a Mercedes GLC (386 db), harmadik pedig a hibrid meghajtással taroló Lexus NX (293 db). Az eggyel nagyobb, prémium E SUV szegmens megint csak rendkívül alacsony, 4%-os re-export aránnyal büszkélkedhet, a sorrend ugyanakkor re-exporttól való megtisztítás után mégis változik.

Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza?

Re-exporttal együtt a Mercedes GLE Class (334 db) áll az első helyen, amit az Audi Q7 (290 db), a BMW X5 (289 db), a Volvo XC90 (219 db) és a szintén a környezetbarát hibrid meghajtás sikerének köszönhetően dübörgő Lexus RX (202) követ, a re-exporttól megtisztított valós piaci adatok esetén ugyanakkor az Audi Q7 és a BMW X5 helyet cserél.

A legnagyobb méretű luxusautókat tömörítő prémium F SUV szegmensben jelenleg csupán négy modell versenyez (ráférne a szegmensre az Európában nem forgalmazott Lexus LX), ugyanakkor a szegmensben kimagasló, 61%-os a re-export arány. Re-exporttal együtt az első helyen a Land Rover Range Rover Sport (113 db) áll, amit a Land Rover Range Rover 69 db), a Mercedes GLS Class (59 db) és a Mercedes G Class (14 db) követ. A re-exporttól megtisztítva az első hely a Mercedes GLS Class-é (50 db), amit a Land Rover Range Rover Sport (30 db), a Mercedes GLS Class (11 db) és a Land Rover Range Rover (9 db) követ.

Nos, sikerült eltalálnia, melyek a legnépszerűbb hazai SUV-ok? Álljon itt végül egy márkák szerinti TOP3-as rangsor: az első helyen a budget SUV-okat kínáló Suzuki (Vitara, S-Cross, Ignis) áll, összesen 10.054 valóban hazánkban gazdára találó darabbal, őt a felső középkategóriás SUV-okat kínáló (RAV4, C-HR, Land Cruiser), zömében környezetbarát hibrid crossovereket értékesítő Toyota követi 2.237 darabbal, a sort pedig a Nissan (Qashqai, Juke, X-Trail) zárja, 1.839 darabbal.

Kulcsszavak: értékesítés, jármű kereskedelem, Magyarország, suv
 
Kínában 750 ezer elektromos autót adtak el tavaly Kínában 750 ezer elektromos autót adtak el tavaly Az új autók eladása 30,6 százalékkal nőtt júniusban Az új autók eladása 30,6 százalékkal nőtt júniusban Vásároljon használt autót biztos kézből Vásároljon használt autót biztos kézből Kitalálja melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza? Rajtra kész az új Mazda3 Átadták az első hazai Ladát Átadták az első hazai Ladát
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1