Találatok száma: 1 | Megjelenítve: 1 - 1 |
1
|
A NASA újra feltalálta a kereket |
||
2017. december 03.
A lapos kerekek és az autómentő kétségbeesett hívása az autópálya széléről hamarosan a múlté lesz, ugyanis a NASA ismét kifejlesztett valamit, aminek a hétköznapokban is nagy hasznát vehetjük, egy lényegében tönkretehetetlen kereket.
|
A NASA Glenn Research mérnökei bemutattak egy új szuper rugalmas kereket, ami nikkel titánból áll, egy olyan ötvözetből, ami képes alkalmazkodni a környezethez, majd teljesen visszanyeri eredeti formáját, még a legvadabb útvonal megtétele után is. Ez a legújabb innováció egy sokkal nagyobb, közel 50 éves kutatás és fejlesztés része, aminek értelem szerűen a lényege, hogy megalkossák a más bolygókra küldött robotok számára a tökéletes kereket, hogy ne kelljen amiatt aggódni, hogy elakad. Nyilván valóan a robotokat tartották szem előtt a tervezéskor, de a NASA mérnökök szerint már teszteltek egy földi járművekre szánt változatot autókon és teherautókon is. Az új dizájn a NASA 1971-es Holdjárójából jönnek, amit még az Apollo 15 küldetésben vittek a Holdra. Ott is rugalmas drótvázas kerekeket használtak, amik akár a gumi képesek voltak tompítani a rázkódást, de elég könnyű volt ahhoz, hogy a kerekek ne süppedjenek a Hold puha, porral terített felszínébe. A Holdjárónak tervezett kerék hatalmas siker volt, és a mérnökök hasonló kerekeket használtak a későbbi robotoknál is, de azokat áttervezték, hogy a jelentősen nehezebb robotokat is elbírják. A kerék lényegében egy levegő nélküli váz, ami több száz feltekercselt, majd egymásba szőtt acélszálból épül fel. Ez egy rugalmas hálót alkotva elegendő ahhoz, hogy megtartsa a járművet, de elég gyengéd ahhoz, hogy alkalmazkodjon a talajhoz. Az Inhabitat megjegyzi, hogy a méltán híres, 2012 "Marsot ért" Mars Curiosity Rover alumínium kereket használ. Azért használták ezt, mert sokkal könnyebb volt vele dolgozni és korábbi tesztelések alapján is elegendőnek bizonyult. Azonban a Curiosity súlyát (ami megegyezik egy négy kerék meghajtású terepjáróéval) már nem igazán tudta elbírni, főleg hogy a talaj sem épp ideális a Marson egy ilyen keréknek. A gyenge fémötvözet kerék hamar problémákba ütközött és egy év elteltével máris lyukak voltak rajta. Nem ideális helyzet egy 2,5 milliárd dolláros járműnél. Most, hogy a Mars 2020 küldetés hamarosan elérkezik, a mérnökök újra elővették a korábban bevált kereket, de azt átalakították, hogy a vörös bolygón is hibátlanul működjön. Az új kerék sokkal jobban tapad, könnyebb és emellett ellenállóbb is. Azt remélik, hogy az új kerekeknek köszönhetően sokkal nagyobb területeket járhatnak majd be ezek a robotok a Marson vagy akár a Holdon. Továbbá, hogy több ideig fognak tudni ezek közlekedni, és nagyobb rakományokat is el fognak tudni bírni, olyannyira, hogy később akár emberek is utazhassanak rajtuk. A Földre szánt változatok azonban egyet jelentenének azzal, hogy a kerekekkel szinte soha nem kellene foglalkoznia az autósoknak. Vége a lapos kerekeknek, és nem kell annyi elhasznált gumit a szeméttelepekre szállítani. A gumikerekeket lecserélhetetlennek kiáltották ki, ami most hamarosan megváltozhat. A mostani kerekekkel az is a baj, hogy nem bomlanak le, és emellett rengeteg nehézfémet és más szennyező anyagokat tartalmaznak – írja a tisztajovo.hu. Kulcsszavak: fejlesztés, holdjáró, nasa
|
|
|||||
|
||||||
Találatok száma: 1 | Megjelenítve: 1 - 1 |
1
|