Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Az Európai Unió radikális károsanyag-kibocsátás csökkentésről döntött

Az Európai Unió radikális károsanyag-kibocsátás csökkentésről döntött

2015. november 03.
Az Európai Parlament elfogadta a légköri szennyezőanyagok kibocsátásaira vonatkozó irányelv módosítását.  Az Európai Unió jogalkotó testülete az október 28-i strasbourgi ülésén döntött az EU-ban évi 400 ezer ember időelőtti elhalálozását okozó levegőszennyezés csökkentéséről.

Az Európai Unió radikális károsanyag-kibocsátás csökkentésről döntött

A tervezetnek köszönhetően 2030-ra 40 milliárdnyi eurót takaríthat meg az Európai Unió.

 „A változtatás az európai levegőminőség javítását célozza, ugyanis szigorúbb határértékeket ír elő, emellett arra ösztönzi a tagállamokat, hogy hatékonyan csökkentsék a károsanyag-kibocsátást” – tette hozzá Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke.

A szeptemberben kirobbant dízelbotrány széles körben felhívta a figyelmet arra, hogy az ipar, az energiaszektor, a mezőgazdaság és a lakosság mellett a közlekedés is jelentős szerepet tölt be a légszennyezésben. Az európai járműpiacon jelenleg a dízelesek 50 százalékos részesedéssel rendelkeznek. Ha összehasonlítjuk az európai városok levegőminőségi adatait az észak-amerikai városokéval, akkor rádöbbenhetünk, hogy mind a szilárdrészecskék, mind pedig a nitrogén-dioxid (NOx) koncentrációja rendkívül magas kontinensünk nagyvárosaiban. Ez egyértelműen a dízelmotorok emissziós hatásának tudható be.

Egészségünk védelme

A most elfogadott EP szöveg egyrészről az emberi egészség védelme érdekében, másrészről pedig a környezetterhelés jelentős csökkentése érdekében határoz meg a korábbiaknál szigorúbb levegő szennyezettségi célértékeket és ambiciózusabb csökkentési folyamatokat. „A levegőminőség javítása érdekében, különösen a városi területeken, a nemzeti levegőszennyezés-csökkentési programoknak konkrét intézkedéseket kell tartalmazniuk a nitrogén-oxidok és a szálló por kibocsátásának csökkentésére.  Mindez Magyarország számára különösen fontos, mivel a 28 tagállam rangsorában nagyon rossz helyen állunk és a levegőszennyezettséggel párhuzamosan az idő előtti elhalálozások terén sem vagyunk irigylésre méltó helyen” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Az Európai Unió radikális károsanyag-kibocsátás csökkentésről döntött

Hazánknak javítania kell


A következő oldalon található diagram tökéletesen szemlélteti Magyarország helyzetét a levegőszennyezettséggel kapcsolatban.  Az ábra a 2,5 mikronnál kisebb szálló por koncentrációjának mért éves átlagértékeit és az átlagos expozíció indexet (AEI = narancs pont) jelöli a tagállamok városi mérő állomásain. A WHO egészségügyi ajánlásának megfelelő karcinogén por átlagkoncentrációt mindössze 5 tagállamban mértek a 2009-2011 közötti három évben. (Forrás: EEA)

A nitrogén-oxidok és a szálló por városi területeken történő kibocsátásának szabályozását célzó intézkedések a járműtechnológiára vonatkozóan az alábbiakat célozzák meg:

- a járművekre kivetett adók mértékének felülvizsgálata a dízelüzemű és a közvetlen befecskendezésű benzinüzemű járművek magasabb valós kibocsátását elismerve, a kevésbé szennyező járművek eladásainak ösztönzése érdekében

- közbeszerzések és adóösztönzők a nagyon alacsony kibocsátású járművek korai elterjedése érdekében
 
Az EP módosította a korábbi szövegtervezetet. A képviselők kitértek a járművizsgálati módszerek minél korábbi módosítására, hogy a jövőben a valóságoshoz jóval közelebb álló mérési sorozat során lehessen megállapítani egy-egy típus kibocsátását. A dízelek mostani típusvizsgálatának megbízhatatlan eredményei miatt azok újbóli lefolytatása is lehetséges.

Az Európai Unió radikális károsanyag-kibocsátás csökkentésről döntött

Felgyorsulhat az alternatív hajtások elterjedése


Mindezen célok a gázüzemű járművek fokozott ütemű elterjesztésére kell, hogy sarkalják a tagállamokat, hiszen a közlekedés területén a bio- és földgáz hajtású motorok forgalomba állítása szolgálja a leghatékonyabb költségmegtérüléssel a levegő minőségének javítását. Mára bizonyítottá vált, hogy a gázmotor a mostani NOx-kibocsátási határérték huszadára is képes valós körülmények között és mindamellett az üzemanyag tisztasága teszi lehetővé, hogy több nagyságrenddel kevesebb koromrészecskét juttasson a levegőbe, mint a dízel járművek. „Az MGKKE megalakulása óta dolgozik azon, hogy minél szélesebb körben ismertesse a CNG és LNG járművek emissziós előnyeit, a kipróbált és bevált technikából származó, alacsony költséggel megvalósítható levegőminőség javító lehetőséget” –jegyezte meg Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke az EP irányelv-módosítása kapcsán.
 
Kulcsszavak: autóbusz, cng, Európai Unió, közlekedés, lng, MGKKE
 
Uniós támogatással készítik elő a Hódmezővásárhely-Szeged tramtrain-beruházást Uniós támogatással készítik elő a Hódmezővásárhely-Szeged tramtrain-beruházást Az Európai Unió radikális károsanyag-kibocsátás csökkentésről döntött Közel duplájára nőtt az autóbérlések száma hazánkban Ónos eső - A rendőrség óvatosságra inti a közlekedőket Ónos eső - A rendőrség óvatosságra inti a közlekedőket Az Európai Unió radikális károsanyag-kibocsátás csökkentésről döntött Még tisztábbak lesznek az autók de drágábbak is Az Európai Unió radikális károsanyag-kibocsátás csökkentésről döntött Új korszak a budapesti tömegközlekedésben
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1