Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Boldog születésnapot! – 110 éves a Škoda Mladá Boleslav-i autógyártása

Boldog születésnapot! – 110 éves a Škoda Mladá Boleslav-i autógyártása

2015. október 30.
Nemcsak 120. jubileumát ünnepli az idén a Škoda, hanem immár 110 esztendős autógyártását is, a vállalat alapítói, Václav Laurin és Václav Klement (L&K) ugyanis 1905-ben mutatták be első autójukat.

Boldog születésnapot! – 110 éves a Škoda Mladá Boleslav-i autógyártása

A legendás „Voiturette A” születésnapja 1905. október 29., amikor a korabeli Allgemeinen Automobil-Zeitung magazin hasábjain megjelent első hivatalos fotója.

„Nagy büszkeséggel tölt el minket az immár 110 esztendős Mladá Boleslav-i autógyártás” – hangsúlyozta Bohdan Wojnar, a Škoda igazgatótanácsának tagja. „Csehország az automobilizmus egyik bölcsője. Laurin és Klement széleskörű know-how birtokában, s nagy elkötelezettséggel és tetterővel fektette le a Škoda sikertörténetének alapjait. A ’Made in Czech Republic’ és ’Made by Škoda’ járművek az egész világon kiváló hírnévnek örvendenek” – folytatta Bohdan Wojnar.

1905-ben, azaz 10 évvel az L&K kerékpárgyár alapítását és hat évvel az első L&K motorkerékpár elkészültét követően a márka 7 lóerős kisautójával autógyártóként is megjelent a piacon. A francia „Voiturette” név jelentése éppen „kisautó”. Az első példányok értékesítése már röviddel a bemutatkozó fotók megjelenése és az első tesztek után kezdetét vette. Az 1905-ben a „Voiturette A” modellel kezdődött történet során a Škoda napjainkra mintegy 40 modellváltozatot kínáló, világszerte sikeres gyártóvá fejlődött. A márka erejét 1905 óta immár több mint 17 millió Škoda gépkocsi bizonyítja meggyőzően.

Boldog születésnapot! – 110 éves a Škoda Mladá Boleslav-i autógyártása

A „Voiturette A” konstrukciója akkoriban igen korszerűnek számított, a motor elé épített hűtővel és a döntött kormányoszloppal. Hajtásáról vízhűtésű, 1005 köbcentiméteres és 7 lóerős (5,2 kW) kéthengeres motor gondoskodott, s nagyjából 40 kilométer/óra végsebességet ért el. Sebességváltója három előre- és egy hátrameneti fokozattal, tengelykapcsolója pedig bőrbetéttel készült. A „Voiturette A” mintegy fél tonnát nyomott, s legalább 44 példányban gördülhetett ki a L&K üzeméből.

Első saját tervezésű autójukkal Václav Laurin és Václav Klement régóta dédelgetett álma vált valóra. A két vállalkozó ekkor már több éve foglalkozott a saját autók gyártásának gondolatával, üzemük egy 1900-ból származó L&K motorkerékpár-katalógusban már így szerepelt: „Laurin & Klement – Kerékpár-, motorkerékpár és autógyár, Slavia, Mladá Boleslav (Cseh Királyság)”.

1900 júliusában Prágában az L&K egy négykerekű, úgynevezett „quadricycle” modellt mutatott be, amelyen az utas a vezető előtt és némileg alacsonyabban ült. A motorkerékpárokból innentől újabb és újabb két nyomon haladó járművek születtek, amelyeket széles körű teszteknek vetettek alá. Az 1901-es Bécsi Autószalonra az L&K már egy ilyen modellel érkezett, amelyben a kormánykart első ízben váltotta fel kormánykerék. A Mladá Boleslav-i gyárcsarnokokban 1902-ben készült fotókon már egy autó tervrajzai is felfedezhetők, egy 1903-as belső felvételen pedig Václav Klement már egy automobil volánja mögött tűnik fel a gyárkapuban.

Boldog születésnapot! – 110 éves a Škoda Mladá Boleslav-i autógyártása

1905 – Az áttörés


1905-ben végül az első, immár a nagyközönség számára is bemutatott L&K autó hozta meg az áttörést, majd még ugyanebben az évben, a Prágai Autószalonon egy kéthengeres V-motorral keltett nagy figyelmet a vállalat. Ekkorra már egyértelművé vált, hogy az első Mladá Boleslav-i autó sem várat sokáig magára.

A bemutatkozásra végül 1905. október 29-én, az Allgemeinen Automobil-Zeitung magazinban megjelent fotókkal került sor, ahol először szerepelt a Voiturette név is. Ugyanez a fénykép, ám további információkkal kiegészítve került 1905-ben a Sport a hry (Sport és játék) hetilap címlapjára is.

A „Voiturette A” egyben a Mladá Boleslav-i autógyártás sikertörténetének kezdetét is jelentette. Napjainkban a Škoda csehországi termelése Mladá Boleslav, Kvasiny és Vrchlabí üzemeiben zajlik, de a világban több helyütt is gördülnek le Škoda modellek a szerelőszalagról, például Kínában, Indiában és Oroszországban.

Kulcsszavak: autógyár, csehország, Mladá Boleslav, skoda
 
Jorge Díezt nevezték ki a SEAT új formatervezési igazgatójává Jorge Díezt nevezték ki a SEAT új formatervezési igazgatójává A Ford különlegesen képzett ‘motorhallgatókat’ alkalmaz A Ford különlegesen képzett ‘motorhallgatókat’ alkalmaz Boldog születésnapot! – 110 éves a Škoda Mladá Boleslav-i autógyártása Kis benzinmotorokat gyárt az Opel Szentgotthárdon A Suzuki a magyarországi értékesítésben mintegy 10 százalékos növekedést vár A Suzuki a magyarországi értékesítésben mintegy 10 százalékos növekedést vár A német autóipar kiáll a dízelmotorok mellett A német autóipar kiáll a dízelmotorok mellett
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1