Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
“Teslaérzés” – avagy egy teslás tapasztalatai

“Teslaérzés” – avagy egy teslás tapasztalatai

2015. szeptember 08.
Három évvel a rácsodálkozás, két évvel az első látvány, másfél évvel az első magyar nyelvű teszt videó, majdnem egy évvel a tesztvezetés és 7 hónappal a megrendelés után március végén átvehettem a Tesla Model S P85D autómat Tilburgban a Tesla Motors európai központjában.

Tesla Model S

Szerencsés pillanatban, ugyanis ebben az autóban már minden olyan hardveres rész benne van, ami a következő legalább 2 évben megjelenő szoftveres újításokhoz szükséges - í­rja az everda.hu. Pont egy modellváltást sikerült meglovagolni, ez volt az első igazi alakítás a legelső Model S kigördülése óta:

– 9 radar az autó körül, ami a hamarosan kijövő automatikus vezetéshez szükséges
– táblafelismerő kamera
– sávtartó és figyelmeztető szoftver
– jobban kidolgozott és kényelmesebb új ülések
– duál motor – összkerékhajtás
– távolságtartó automatikával továbbfejlesztett tempomat
– ütközésre figyelmeztető szoftver

Maga a várakozás is ezért volt olyan hosszú, hiszen kell várni az autóra, de nem ennyit. Én még az duál Tesla bemutatója előtt megrendeltem az összkerekes változatot, azzal, hogy ha majd piacra dobják, akkor kérem az autót. Szerencsére csak 2 hónapot kellett várni, és megtörtént a bejelentés.

Mindenekelőtt az árról, mert azt gondolom, hogy ez borzolja leginkább a kedélyeket.

Ilyen típusú beszélgetésből viszonylag sokat folytattam az elmúlt két hónapban. Szinte minden diskurzus vége az volt, hogy az autó drága, de ha ezt egy 5-8 éves időtávra nézzük, akkor már nem az. Természetesen ezt abszolút értékben kell nézni és a hasonló kategóriájú autókkal kell összevetni, azaz egy A7-es AUDI-val vagy egy 5-ös vagy 6-os BMW-vel.

Tesla Model S

Az autó valóban drága, a legkisebb változata kb. 23 millió forint, a csúcskategória pedig 42 millió forint körül van. Ez nagyon sok pénz, és hatalmas szerencse szükséges hozzá, hogy egy autóra ennyit ki tudjunk adni.

A Tesla fordított piacra lépést vizionált, először a felső kategóriában mutatta meg magát és onnan lépked lefelé, pont ellenkezőleg, mint a világon eddig bármelyik autógyár. Éppen ezért csak ezzel a kategóriával szabad összehasonlítani. Íme néhány ár (kb. hasonló felszereltséget próbáltam összerakni):

AUDI RS7 4.0 TFSI V8 560 LE – 51 millió forint és a kistestvér:
A7 3.0 V6 320LE – 25 millió forint

Ugyanez a másik német márkánál:
BMW 6-os kupé 449 LE – 48 millió forint és a kisebb változat:
BMW GT 535i 306LE – 24 millió forint.

Ami tisztán látszik, hogy nagyjából hasonló árakat kapunk hasonló tudáshoz. Ám jöjjenek azok az extrák, amivel a két híres német márka nem rendelkezik:

– nincs regisztrációs adó
– nincs cégautó adó
– nincs gépjárműadó
– nem lesz dugódíj
– egy tanknyi üzemanyag ára 3500 Ft (autópályán 320 km hatótáv, városban 375 km hatótáv)
– ingyenes tankolási és parkolási lehetőségek Budapest legfrekventáltabb pontjain
– nincs rezonancia
– nincs motorzaj
– az autóhoz SIM kártya jár és EU-n belül folyamatos ingyenes internet elérés az autóban
– a legizgalmasabb: nem kell bosszankodni amennyiben az autóm faceliftelt változata olyan újításokat tartalmaz, ami tetszene, hiszen online megkapom azokat 1-2 havi rendszerességgel
– nincs kopó alkatrészem, így a szerviz igény és a szerviz költségek is lényegesen kedvezőbbek
– 8 év teljes körű garancia van az autó minden alkatrészére
– 3 év után gyári visszavásárlási garancia
– 7 személyes vagy hatalmas csomagtartós autó

…és jöjjenek a gyengeségek:
– tudatos tervezést igényel, ha valaki nem napi városi/ingázó használatra indul, hanem nagyobb távokat (200 km/nap Magyarországon) szeretne megtenni.
– 110 km/h felett hatványozott üzemanyag fogyasztási mutatók (320 km-t 105-110km/h sebességgel lehet elérni)
– 130-140 km/h sebességnél 220-240 km-t lehet megtenni.
– Bécstől keletre még a fent említett korlátozások adottak, Bécs után 30 perc alatt fel lehet tölteni

Tesla Model S

Meggyőződésem, ebben az autószegmensben ma ár-érték arányban és használhatóságban, vezetési élményben nem lehet jobb autót találni.

Ez az autó szinte mindenben szakít a hagyományokkal és a megszokott trendekkel.

Az autót az interneten lehet megrendelni, nincs lehetőség márkakereskedésben megtenni ezt. A márkakereskedésben lehet az autót kipróbálni, információkat és tanácsokat kapni. Onnantól a Tesla oldalon belül létrehozott saját oldalon keresztül lehet nyomon követni a folyamatot, az autóval kapcsolatos tudnivalókat, gyártási folyamat állását, ide érkezik be minden változásról jelentés, az összes letölthető info anyag, frissítésekben kiadott újdonságok és egyéb Tesla hírek érhetőek el.

Az autó átvétele olyan országok vásárlóinak ahol nincs márkaképviselet, mint pl. Magyarország csak az európai központban lehet, ami Hollandiában Tilburgban található. Itt az ember választhat, vagy trélert küld az autóért, vagy kimegy és behozza saját lábon. Ha az utóbbit választja, akkor azért nehézségek vannak. A Tesla nem biztosít ideiglenes rendszámot és biztosítást, azt az új tulajdonosnak kell kijárnia, ami innen intézkedve nem egyszerű. Nekem szerencsére egy tilburgi barátom tudott segíteni, és kijárta a Teslánál, hogy elintézzék ezt helyettem, de ez kirívó eset.

 Ráadásul az itthoni forgalomba helyezésnél már nem számít új autónak, hiszen van benne 1700 kilométer, ezért csak 3 évre kapja meg az ember a vizsgát. Izgalmas, ahogy itthon a Mozaik utcában történik mindez. Mivel az autónak két motorja van -amivel a magyar rendszer nem tud mit kezdeni- hihetetlen ping-pong kezdődött és az a szuper megoldás maradt, hogy a forgalmiban csak az egyik motorszám lett feltűntetve, hiszen ha nincs rubrika erre, akkor nem is lehet két független motor egy autóban és punktum!

Tesla Model S

Az átvétel és az első túra hazáig

Teslás muffinok és üdítők között várakoztunk, hogy végre elkezdődjön az átadás. Maga a Tesla központ hihetetlen puritán, minden sallangtól mentes környezetben található, talán már kicsit túlságosan is puritán, hiszen mégiscsak egy felső kategóriás autókat összeszerelő és átadó üzemről/bemutatóteremről beszélünk.

A nehezen vánszorgó (én már fogni akartam a kormányt és kipróbálni a hírhedt INSANE módot) percek után megérkezett egy kolléga és körbevitt a szerelőüzemben minket. A csarnok tele volt Teslákkal. Megmutatta, hogy itt 19 (!!!) darabból szerelik össze az USA-ban összepakolt autókat, leellenőrzik és átadják őket.

 A hatalmas csarnok inkább hasonlított egy gyógyszergyár termelőegységéhez, mint a megszokott autószerelő műhelyhez. Végighaladtunk több tucat mindenféle színű P85D között – a feleségem meg is jegyezte, hogy a piros jobban néz ki, mint a ránk váró és addig nem látott kék színű… tudja, hogy mivel tud jókedvre deríteni – aztán még tekeregtünk egy kicsit a folyosókon, hogy végül a csarnok egy szegletébe belépve szembetaláljam magam az interneten aprólékosan minden részt saját kézzel válogatva összerakott (leendő) autómmal.

Ezután körülbelül egy órán keresztül mondták el és mutatták be az autó minden részét és működési rendszerét, majd végre szabadjára engedtek és kigurulhattam a csarnokból, ezzel megtéve az első métereket. Rögtön eszembe jutott az a Teslás, akinek a képe bejárta az internetet, mivel összesen 5 méterre jutott és azonnal szétrombolta az első szembejövő 2 méter magas világító Tesla fényreklámot a bejárattal szemben…

Tesla Model S

Ebből az emlékből építkezve a gyár mögötti forgalomtól elzárt egyenes szakaszon próbáltam ki az autót az ismerkedéshez.
 A feleségem és az én sikolyaim váltogatták egymást, de mindketten más miatt adtunk ki hangokat magunkból.

Ami egyből kiderült – bár a tesztvezetésen is egyértelmű volt – ennek az autónak csak a mellékes tulajdonsága az, ahogyan hihetetlenül és más négykerekűben nem tapasztalt módon gyorsul, mert igazán a vezetési élmény az, ami semmihez sem fogható.

Egy idő után a feleségem megelégelte, hogy vezetek és közben nyomkodom az óriás kijelzőt is, úgyhogy váltottunk és én kedvemre próbálhattam ki minden funkciót és beállítást. Hihetetlen mennyiségű beállítási lehetőség és más autókban nem látott funkciók vannak, de annyira kézre áll, hogy pillanatok alatt meg lehet tanulni.

Az egész autó ahhoz hasonlítható, amikor az első iPhone-omat a kezemben tartottam (késői csatlakozó voltam, az 5-ös megjelenése előtt nem sokkal lett meg az első almás termékem, egy iPhone 4). Ott volt egy gyönyörű, szemnek nagyon tetsző és ergonómiailag tökéletes alkotás, aminek a menürendszere teljesen más volt mint amit addig tapasztaltam, ám mégis pillanatok alatt megszoktam, sőt megszerettem. Nem értettem mit akar a többi gyártó és miért nem mindig is ilyenem volt.

A Tesla pont ilyen, minden kicsit más, minden kicsit furcsa, de kézre áll, jó érzés vezetni és nem értem miért csak most jött el az utakra ez az autó.

Tesla Model S

Egy pár funkció, ami különleges:

– Az egyik legizgalmasabb: a frissítések. 1-3 havonta érkezik frissítés, ahol átlagosan 8 új funkciót kap az autó, így mindig új autó érzése van az embernek, mert okosodik a Tesla.

- Egy frissítésen már túl vagyok, ahol többek között holttér figyelés került az autóba. Kicsit átalakult a műszerfal és helyet kapott a jelzés, okosodott a navigáció, és már nem csak az utat számolja ki, hanem a töltőállomásokat is belekalkulálja, sőt megmondja mennyi időt kell ahhoz ott eltöltenem, hogy biztonságosan eljussak a következő kútig. Belekerült a Valet parking, ahol pl. a mosóba beadáskor beállítva lezárja a kesztyűtartót, az első csomagtartót, kiveszi a navigációból a beállított címeket, az addigi útvonalakat és az összes személyes adatot, ráadásul leszabályozza az autót sebességben és teljesítményben is.

– Nagy segítség az, hogy az autó minden szegletében centire pontosan mondja meg a távolságot az adott karosszériaelem és a közelben levő tárgy között, ezt a középső hatalmas kijelzőn és a műszerfalon is mutatja.

– A telefonommal azonnal összehangolja a naptárt és a zenéket, a zene elhallgat, amikor kiszállok az autóból, és amikor később visszaülök, ugyanott indítja azonnal.

– Egy Rdio nevezetű program fut benne, ahol a világ összes zeneszáma megtalálható, csak rá kell keresni (be kell mondani) és már szól is.

Tesla Model S

– Az autóhoz tartozik egy SIM kártya, amivel mindenhol internetkapcsolatban van az autó legyen az belföld vagy külföld. Izgalmas volt ahogy a feleségem vezetett, közben én a Booking.com-on foglaltam a szállást, mivel tudtam hogy mikor és hova érünk ahonnan már nem akarjuk folytatni a vezetést.

– A műszerfal hármas tagolású. Középen a kilométeróra (fordulatszám nincs, minek is…), ahol az éppen használt energiamennyiség látszik, vagy motorféknél a visszatermelés nagysága, a sebesség, az aktuális útszakaszon a megengedett legnagyobb sebesség. A jobb és bal oldalon pedig több funkciót lehet kirakni és változtatni. Amennyiben navigációt használunk a bal oldalra kerül a kis térkép, ami a közvetlen közeli részét mutatja az útnak a középkonzolon pedig madártávlatból látható a teljes út, vagy egy kisebb része. De ha nem szeretné az ember akkor ezt is átállíthatja a grafikonos fogyasztási adatokra, vagy az aktuális zeneszámra, a telefon funkcióira, vagy az összesen megtett kilométerekre, és hozzá tartozó adatokra.

Furcsaság, amit meg kell szokni: az autóban nincs rakodótér, nincsenek ajtózsebek, minimális a kesztyűtartó, középen csak egy pici rakodórész van, de onnan minden gyorsulásnál kiszáll amit belerakott az ember. A Tesla filozófiája szerint ez egy autó és nem szekrény, ha pakolni szeretne valaki valamit azt rakja az első csomagtartóba.

Az utasteret az ívek és a finom anyagok uralják, a design az úr. Az összeszerelés minősége sokszor elhangzik mint kérdés. Sőt, a tesztvezetés során én magam is ezt, mint egy hibát találtam az autóban, hogy az ülések nem elég kényelmesek, az illesztések nem elég tökéletesek, anyagokat a német autóimban jobbakat találtam eddig. Ám maga a gyár is hallotta valószínűleg ezeket a felhangokat, a P85D-vel változtattak ezeken is, így a mostani Teslák javultak az elsőkhöz képest. Olyan Teslással beszéltem, akinek van P85D és volt már korábban is Teslája. Megerősítette, hogy kisebb a szélzaj, jobbak az illesztések, sokkal jobb anyagokkal dolgoznak, stb.

Tesla Model S

A gyorsulás csak az autó harmadik rácsodálkozása a beülő embereknek. Szinte mindenki az anyagokat említi először, a szép kidolgozást. Maga a beltér ívei és formái szépek, a felhasznált anyagok tényleg nagyon jók, az alcantara és a bőr találkozása hibátlan. A carbon a műszerfalon nagyon tetszetős, és nem ragasztott műanyag carbon kinézettel hanem valóban carbon. A második rácsodálkozás a csendesség, ahogyan fut az autó, és csak a harmadik a gyorsulás.

Itt még sorolhatnám az izgalmas funkciókat, de ahhoz kevés lenne a nap és a lap, hogy leírjam.

A hazavezető út első fele maga volt a kánaán. 50-100 kilométerenként Tesla Supercharger minden irányban, kedvünkre élvezhettük ki az autó menetdinamikájából adódó lehetőségeket egészen a német-osztrák határig. Minden Tesla töltőállomáson hatalmas „pajtizás” van, négy-öt Teslával mindig találkoztunk. Mindenki kedves és érdeklődő, beszélgetésbe elegyedik a másikkal, közben a töltőállomásoknál lévő más emberek is érdeklődnek, beszélgetnek az emberrel. Az autó hatására emberi kapcsolatok alakulnak ki és a fásult egymást kerülő magatartás azonnal oldódik, szuper megélni ezt.

A töltőknél megtapasztaltam azt is, hogy az autót 80%-ra kell feltölteni, ahogyan azt a gyár ajánlja. 80%-ra kb. fél óra alatt tölt fel, ha onnan még 20%-ot szeretnék rátölteni azaz 100%-ra, akkor még legalább 40 perc telik el ezzel. 100%-ra akkor szabad csak tölteni, ha az ember tudja, hogy csak így ér el a következő kútra, vagy ha éjjel tudja tölteni és akkor mindegy az idő.

A fogyasztás exponenciálisan nő a sebesség növelésével. Mivel az autó összkerekes, nagy teljesítményű motor van benne és hatalmas 21” – 265/35 méretűek a kerekek, ezért a fogyasztás a Teslák között a legnagyobb. Autópályán 320 kilométer a hatótáv, ám ezt csak akkor éri el az ember ha 105-110 km/h sebességgel halad, amennyiben felmegy 180 km/h sebességre lecsökken a hatótáv 200 km-re. Passau előtt tudtunk utoljára Superchargernél tankolni, a Bécsben levő kút pedig 319 km-re volt. Az az út idegölő volt 105-110 km/h-s sebességgel. Mivel Linzben kb. 1 hónapon belül lesz (azóta megnyílt) csak Supercharger ami ezt a problémát teljesen megoldja, így csak az maradt, hogy az ember egy szuper sportautó volánja mögött ül és a kamionok, kisbuszok előzgetik folyamatosan. A végén 13 km-re elegendő energia maradt az autóban.

Akkor még sajnos nem tudtam, hogy lehetőség van mínuszba menni az autóval, körülbelül 40 kilométert még el lehet menni, amikor azt írja ki, hogy elfogyott az energia, tankolni kell azonnal. Ha mégis valaki teljesen lemeríti, és nem tud elérni egy gyorstöltőhöz, akkor még mindig van lehetősége normál 220 V-os konnektorból tölteni az autót, viszont akkor 80% eléréséhez 23 órára van szükség! Fontos, hogy az autóval ha igazán kis sebességgel halad az ember – mondjuk 15 km/h – akkor hatalmas távokat lehet megtenni. Mivel az országban is egyre több helyen tud az ember gyorstöltőkön tankolni, nagyon nagy bénázásra van szükség ahhoz, hogy valaki lemerítse az autót teljesen. Az autó segít is ebben, ugyanis lekorlátozza a gyorsításoknál a maximális nyomatékot. Amikor már csak 100 kilométernyi energia van benne már nem lehet a maximális nyomatékot leadni, így olyankor nem tudjuk Chewbaccanak kiadni a parancsot a hiperűrbe való kilépésre, mert már csak kb. 5 mp alatt gyorsul százra. Ahogy fogy az energia, úgy veszi vissza folyamatosan a lehetséges maximális nyomatékot.

Az út utolsó 500 kilométere így kicsit spórolósan/nehézkesen sikerült, én fülig érő szájjal, a feleségem kissé dühösen érkezett meg. Valószínűleg ő jobban őrült volna, ha nem a Model S család izomgépét a P85D-t, ráadásul 21″-os kerekekkel, hanem mondjuk egy közepes erejű P85-öst hozunk el, ugyanis azzal 120-130 km/h sebesség tartásával 380-400 kilométert lehet elmenni, ahogyan az már itthon a többi Teslás tapasztalataiból kiderült.

Kulcsszavak: elektromos autó, Model S, Tesla, villanyautó, zöld
 
Rekordszámú autót adott át a Tesla a negyedik negyedévben Rekordszámú autót adott át a Tesla a negyedik negyedévben Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a Tiszta Mobilitás Csomagot Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a Tiszta Mobilitás Csomagot Az ABB elektromos gyorstöltő állomást szállít a Lidl számára Az ABB elektromos gyorstöltő állomást szállít a Lidl számára Kilenc milliárd forintért vásárol elektromos autókat az állam Kilenc milliárd forintért vásárol elektromos autókat az állam “Teslaérzés” – avagy egy teslás tapasztalatai Immár tisztán elektromos hajtásrendszerrel is kapható a Volkswagen „bestsellere”
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1