Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
40 éves a SEAT Technikai Központja

40 éves a SEAT Technikai Központja

2015. augusztus 03.
44 évvel ezelőtt a SEAT olyan döntést hozott, amely örökre megváltoztatta a jövőjét. A vállalat úgy döntött, hogy létrehozza saját Technikai Központját és ez az álom 1975-ben valósággá vált.

40 éves a SEAT Technikai Központja

A Technikai Központ megalkotásának több célja is volt: egyrészt a vállalat fejlődésének biztosítása illetve egyedi stílus és sajátos formanyelv kidolgozása, másrészt a legkorszerűbb műszaki megoldások folyamatos alkalmazása a SEAT modelljeinél. Idén a SEAT Technikai Központ (SEAT Technical Centre/Centro Tecnico SEAT) 40. évfordulóját ünnepli. A központ felállítása vízválasztó szerepet tölt be a vállalat életében és az egész spanyol autógyártás történetében. A Technikai Központ már a kezdetektől fogva formálta a SEAT „gént” és idővel a vállalat motorjává vált. A SEAT jelenleg a legnagyobb ipari kutatásfejlesztési beruházó Spanyolországban, ezen a területen az utóbbi öt évben 1,4 milliárd euró befektetést eszközölt a martorelli vállalat.

40 évnyi kutatás és fejlesztés


A SEAT Technikai Központja 1975-ben látott munkához 130 000 négyzetméternyi területen 211 dolgozóval. Jelenleg a központ 200 000 négyzetméteren működik több mint 900 mérnökkel és technikussal, akiknek a létszáma az év végére körülbelül 1000 főre nő. 40 éves története során a Technikai Központ folyamatosan növekedett és fejlődött. Nem csupán az épületek változtak, a munkavállalók száma is megnégyszereződött és a központ bővülésével a környező területeken is egyre másra jelentek meg további jelentős üzemek és létesítmények. A legfontosabb közülük a martorelli gyár, amelyet 1993-ban alapítottak és jelenleg Európa egyik legkorszerűbb és leginkább fenntartható üzeme. Martorellben naponta 2100 jármű gördül le a gyártósorról, ez 2014-ben összesen 443 000 legyártott autót jelentett. A SEAT jelenleg 75 országban értékesíti modelljeit.

A Technikai Központ feladata a SEAT legjelentősebb, ikonikus modelljeinek kifejlesztése: ilyen például többek között a Leon, az Ibiza, a Toledo, az Alhambra, a Malaga, a Marbella, a Cordoba, az Altea és az Arosa. A Technikai Központ munkájának köszönhetően ezek a modellek olyan egységes fejlesztési programon mentek keresztül, amely a SEAT márkára jellemző sajátos egyéniséggel és formavilággal ruházta fel őket.

40 éves a SEAT Technikai Központja

A Technikai Központ koncepcióautók kidolgozásában is részt vett, ezek jellemzője vagy a jövőbemutató formaterv vagy a korábbi modelleket felülmúló innovációk beépítése. Ezek a járművek szerves részét képezik a spanyol autógyártás egyedülálló történetének és örökségének: az első Ibiza Cabrio modelltől (1986), majd az őt követő Proto TL és Proto C modellektől kezdve egészen a 2015-ben bemutatott 20V20 koncepcióig olyan járműveken keresztül, mint a Marbella Playa (1991), a Concept T (1992), a Concept T Cabrio (1993), a Cordoba Cabrio (1996), a Bolero (1998), a Formula (1999), a Salsa (2000), a Salsa Emocion (2000), a Tango (2001), a Cupra GT (2003), a Leon Prototipo (2005), az Ibiza Vaillante (2006), az Altea Freetrack (2007), a Tribu (2007), a Bocanegra (2008), az IBZ (2009), az IBE (2010), az IBX (2011), az IBL (2011), a Toledo Concept (2012) és az Ibiza Cupster (2014). A sorozatgyártású modelleken és a koncepcióautókon végzett munka mellett a Technikai Központ feladata volt a legfejlettebb műszaki megoldások, a leginkább környezetbarát technológiát képviselő Ecomotive motorok és a járműveken belüli hálózatba kapcsolhatóság kifejlesztése és alkalmazása is.

Egyedülálló lehetőségek: járműfejlesztés az első gondolattól az utolsó simításokig

Technikai központjának köszönhetően a SEAT az egyetlen olyan autóipari vállalat Spanyolországban, amely autóinál a tervezés, a fejlesztés, a gyártás és az értékesítés  folyamatát is maga végzi és emellett a Volkswagen Csoport egyéb projektjeiben is részt vállal.

40 éves a SEAT Technikai Központja

Egy autó megalkotásának folyamata az első ötlettől a sorozatgyártásig meghatározott fázisokat követ: formatervezési folyamat, egység és ergonómia, formatervezési megvalósíthatóság, 3 dimenziós adatgenerálás/számítógépes modellezés (Digital Mockup – DMU), szimulációs tesztek, prototípusok létrehozása és a jóváhagyási fázis.

Egy modell kifejlesztésének folyamata a formatervezéssel indul a SEAT Formatervezési Központjában (SEAT Design Centre). Miután a fejleszteni kívánt jármű meghatározásra került, a formatervezők nekilátnak a kreatív munkának. Ebben a szakaszban az ő kreativitásuk és ötleteik minden más szempontot felülírnak, feladatuk a technológia, a formatervezés, a kreativitás és a funkcionalitás közötti egyensúly megtalálása. A formatervezés a SEAT egyik legerősebb oldala, amely mindig a vezető igényeiből indul ki. A SEAT Formatervezési Központjának 2007-es létrehozásának köszönhetően létrejött a világ egyik legkorszerűbb funkcionális központja, így a dizájn a márka új modelljeinek védjegyévé vált.

Ezzel a fázissal párhuzamosan a műszaki részleg szakemberei elemzik a formatervezők munkáját, finomhangolják a karosszériát és a belső teret, továbbá ellenőrzik az ergonómiai szempontokat és a műszaki megvalósíthatóságot, megalapozva ezzel a projekt jövőbeli teljesíthetőségét. Amint a modell fejlesztését érintő kérdéseket tisztázták, következhet a konstrukció egymással összefüggő egységeinek vizsgálata. Ebben a fázisban – többek között- az aerodinamikát, az alváz merevségét és hatékonyságát, a hűtést és légkondicionáló működését tanulmányozzák. Mielőtt a virtuális modellből valódi jármű készülne, a Technikai Központ beveti a virtuális valóság, a kiterjesztett valóság és a számítógépes modellezés (Digital Mockup – DMU) eszközeit.

40 éves a SEAT Technikai Központja

A számítógépes modellezés kulcsfontosságú a márka járműveinek megalkotásában, lehetővé teszi a modell paramétereinek optimalizálását szimulációs tesztek segítségével. A számítógépes modellezés segítségével a Technikai Központ végzi az első statikus és dinamikus szimulációkat mind az egyes alkatrészek, mind az egész modell tekintetében, az eredményeket pedig virtuális töréstesztekhez és más további biztonsági tesztekhez használja fel.

A sorozatgyártás és az értékesítés megkezdése előtt a Technikai Központ garantálja a jóváhagyási fázisban a projekt megvalósíthatóságát. Ebben a szakaszban kimerítő és aprólékos vizsgálatoknak vetik alá a modellt, ahol a járművet teljes fizikai valójában tesztelik, és különböző kísérleteknek vetik alá.

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a Technikai Központ tudásközpontként funkcionál, olyan egységként, ahol a járművek jövőjét határozzák meg és ahol az autóipart érintő kihívásokra keresik a válaszokat. A Technikai Központ feladata, hogy úttörő fejlesztési folyamatainak köszönhetően az autóipari trendek előtt járjon. Tevékenységének fókuszában a korszerű járművek megalkotásán kívül olyan műszaki megoldások kifejlesztése áll, amely az egyre intelligensebb, jobb formatervű és teljes összekapcsolhatósággal bíró, környezetvédelmi szempontból felelős módon működő modellek irányába mutat.

A SEAT már javában fejleszti és alkalmazza azokat a korszerű műszaki megoldásokat, amelyek lehetővé teszik az autóipar négy kulcsfontosságú területén való innovációkat. Ez a négy kérdéskör a szén-dioxid kibocsátás csökkentése, az egyre innovatívabb, funkcionális és hatékonyságot támogató formaterv, a járművek hálózatba kapcsolhatósága és az aktív és passzív biztonsági rendszerek további bővítése, akár az autonóm vezetés megvalósítása.

40 éves a SEAT Technikai Központja

A szén-dioxid kibocsátás csökkentését illetően például a SEAT az elmúlt nyolc évben 21 százalékkal csökkentette a márka modelljeinek átlagos kibocsátási értékét. Ezt az eredményt az erőforrások optimalizációja, a Start/Stop rendszer bevezetése, az alkalmazott aerodinamikai fejlesztések és a könnyűszerkezetes építés tették lehetővé. Éppen ezeknek köszönhetően a SEAT által Európában értékesített autók 66 százaléka nem éri el a 120 g/km kibocsátási értéket. A vállalat már korábban jelentkezett alternatív hajtásrendszerekkel, mint például a sűrített földgáz üzem, a Leon TGI illetve a Mii Ecofuel személyében pedig jelenleg is forgalmaz CNG üzemű modelleket illetve felkészült elektromos járműveinek bemutatására is.

Ami a biztonságot illeti, a Technikai Központ az elmúlt néhány évben számos olyan fejlesztést hajtott végre, amely az aktív és passzív biztonsági rendszerek optimalizációját célozta meg, ezek jelenleg is több fejlett vezetői segédrendszert és adaptív sebességtartó megoldást foglalnak magukba.

A Technikai Központ folyamatosan a legújabb megoldások beépítésén munkálkodik. Kérdéskörök, mint például a mobil eszközökkel való összekapcsolódás, a különböző applikációknak a járművek infotainment rendszerébe történő integrálása, a járművek közötti (Car-2-Car) összeköttetés vagy az okostelefonok irányította funkciók, jelenleg és az elkövetkező években is közös szempont lesz a márka járműveinek fejlesztésénél. Ezek az újdonságok tovább javítják a városi mobilitást és még hatékonyabb együttműködést tesznek lehetővé az autó és vezetője között.

A SEAT jövőképét jól példázza a Leon, amely az összehasonlító teszteken kitűnő eredményeket ért el, és amely mérföldkőként vonul be a SEAT történetébe. Ezért a vállalat elindított a márka „Leonizációs” folyamatát, amely a Leon sikerreceptjét - a formatervet, a funkcionalitást, a legmagasabb minőséget, a megbízhatóságot és az egyedülálló műszaki újdonságokat - ülteti át minden új modellbe.

40 éves a SEAT Technikai Központja

A kutatás és fejlesztés katalizátora Spanyolországban


A SEAT a spanyol ipar egyik alappillére és az autóipar meghatározó képviselője, amely a spanyol GDP jelenleg 10 százalékát képviseli. A SEAT a spanyol GDP körülbelül 1 százalékát, míg Katalónia GDP-jének 4 százalékát képviseli. Valójában rengeteg kis- és középvállalat kapcsolódik a SEAT gyártási folyamataihoz, amely közvetve vagy közvetetten közel 70 000 embernek ad munkát.

Az elmúlt 40 évben helyi és nemzeti viszonylatban is a SEAT vált az ipari termelés egyik motorjává és jelenleg is a vállalatok, intézetek, oktatási intézmények és beszállítók közötti műszaki fejlesztés egyik katalizátora.

Kulcsszavak: autógyár, autóipar, fejlesztés, seat
 
BMW-győzelem az „auto, motor und sport” magazin olvasói szavazásán BMW-győzelem az „auto, motor und sport” magazin olvasói szavazásán 40 éves a SEAT Technikai Központja A kínaiak 1,8 millió új autót vettek novemberben Hatmilliónál több járművet értékesített egy év alatt a Volkswagen Hatmilliónál több járművet értékesített egy év alatt a Volkswagen Közel két évtizede tart a Toyota hybrid sikertörténete Közel két évtizede tart a Toyota hybrid sikertörténete A Magyar Suzuki 23 százalékkal növelte árbevételét 2019-ben A Magyar Suzuki 23 százalékkal növelte árbevételét 2019-ben
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1