Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re a pontot

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re a pontot

2015. július 08.
Mindenkinek vannak olyan pillanatai, amelyekre egy életen át emlékszik. Például arra, hogy milyen autót vezetett először. Talán még az érzéseinket is fel tudjuk idézni közben. Az autózás szerelmeseinek biztosan ilyen momentum lett az is, amikor először pillantottak meg egy BMW i8-at.

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re

Ez a jármű a hétköznapi forgalom szürke autói között úgy fest, mintha egy sci-fi filmforgatás díszlete „szökött” volna meg. A BMW neve természetesen garancia arra, hogy nem csak a külső megjelenés hozza a jövőt az utakra, hanem a benne foglalt technika is tudományos fantasztikum volt még néhány éve. Egy sor ilyen vívmány teszi lenyűgözővé ezt a járművet, így nehéz lenne elképzelni, hogy ezek között nincs Bosch innováció. A legfontosabb és a legszebb alkatrész is a mi logónkat viseli. A Bosch a 2015-ös boxbergi sajtóeseményén büszkén prezentálta saját hozzájárulását az i8 sikeréhez. A baden-würtembergi kisváros melletti tesztpályán egy exkluzív flotta mutatta be a járműipar jelenlegi helyzetét, és a technikai megoldások fejlesztési irányait. A Porsche 918, VW XL1 és a további úttörő modellek sorából nem hiányozhatott a BMW i8 sem.

Megjelenésekor a szaksajtó nem tudta értelmezni a típust. Futurisztikus külső, szemet bántóan keskeny gumiabroncsokon? 1485 kilogrammos tömeg egy 231 lóerős benzinmotorral és egy 130 lóerős villanymotorral? A legdrágább BMW háromhengeres motorral? A kérdések és kételyek hamar elillantak, amikor az első példányokat kiszállították. Minden tekintetben túlmutatott az autó a várakozásokon.

A BMW i8 alumínium-magnézium vázra épülő, szénszál-merevítéses kompozit karosszériával készül. Az ajtók felfelé nyílnak, ami egyrészről nagyon látványos, de másrészről kényszermegoldás is. A karosszéria megfelelő merevsége teszi szükségessé a magas küszöböt. A beszállás nem túl kényelmes, de az enteriőr mindenkit kárpótol.

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-reAz utastér mindössze 2+2 üléses, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy szinte a hátsó ülések jelentik a csomagteret. A felhasznált anyagok minősége megfelel azoknak az elvárásoknak, amiket ebben az árkategóriában támasztanak a vásárlók. Minden ergonomikus és egyszerűen kezelhető. Az autó audiorendszerére különös figyelmet fordítottak, mert a szerepe nem csak az utasok szórakoztatása. Pontosabban nemcsak a hagyományos értelemben, hiszen a „motorhang” is a hangszórókon keresztül „érkezik” az utastérbe. A rendszer tökéletes illúziót kelt, így garantált a mosoly a gázpedál lenyomásakor.

 A nem éppen szerény méretei ellenére az i8 kiválóan használható a hétköznapok során is. A komfortot és a stabilitást a minőségi futómű garantálja, amely elöl kettős keresztlengőkaros, hátul független felfüggesztésű, ötkaros. Hatalmas, 20 colos könnyűfém keréktárcsákon, de keskeny gumiabroncsokon gurul az autó, így az nem csak látványos és stabil, hanem a gördülési ellenállása is kedvező. A parkolást tolatókamera, vagy felár ellenében 360 fokos kamerarendszer segíti. Természetesen minden fényforrás LED technológián alapul az első adaptív fényszórókon kívül, mert azok kívánság szerint lézertechnológiás kivitelben is kaphatók.

A BMW i8 fő attrakciója azonban a hajtásrendszer. A hátsó kerekeket 1,5 literes, közvetlen üzemanyag-befecskendezéses, turbós benzinmotor (231 LE, 320Nm) hajtja, hat fokozatú automatikus váltón segítségével. Az összkerékhajtás a villanymotornak (131Le, 250 Nm) köszönhető, ami kétfokozatú váltón keresztül juttatja el teljesítményét az első kerekekhez. A lítium-ion akkumulátoroknak köszönhetően 37 kilométert tud megtenni lokálisan emissziómentesen, amit az alapfelszereltség részét képező navigációs rendszer adatai alapján úgy oszt be az autó, hogy azt a lehető legoptimálisabban, a városi szakaszokon tudja kihasználni.

A 4,4 másodperces gyorsulás álló helyzetből 100 km/órára és a lenyűgöző 2,1 L/100 km vegyes körülmények között mért átlagos üzemanyag-fogyasztás nagyban köszönhető a rendszerbe épített Bosch komponenseknek is. A legfontosabb ezek közül a hajtásrendszer „agya” a Bosch teljesítményelektronika. Ez az egység garantálja, hogy az autó ki tudja használni a belsőégésű motor és a villanymotor előnyeit. Az alumínium házba foglalt elektromos rendszer a legtöbb esetben nem nagyobb egy cipősdoboznál, mégis ez teremti meg a rendszer elemeinek összhangját.

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-reAz akkupakkban tárolt egyenáram itt alakul át váltóárammá, ami a villanymotor energiaellátását biztosítja. A rendszer működése kritikus, mert minél hatékonyabban alakítja át az áramot, annál nagyobb a jármű hatótávolsága elektromos üzemben. A Bosch megoldása 92 százalékos hatásfokkal üzemel. A legújabb teljesítményelektronika nagyon széles körben használható, mert 150 Volt és 430 Volt közti feszültségtartományban képes üzemelni, ami azt jelenti, hogy egy „hétköznapi” hibridben, vagy akár a BMW sportautóban is hatékonyan szolgál. Az hogy az i8-ban is működhet a rendszer, az a kis méretének köszönhető, ugyanis a fejlett hajtásrendszer és az akkumulátorok mellett nem sok hely marad a gépháztető alatt. A Bosch rendszer 2.3 verziója nem csak a gyorsításkor gondoskodik az energiaellátásról, hanem „visszafelé is működik”. Lassításkor a fékenergia-visszanyerő rendszer (rekuperátor) által megtermelt váltóáramot egyenárammá alakítja és visszatáplálja a hajtásrendszert szolgáló akkumulátorokba.

A hajtásrendszer energiamenedzsmentjén kívül más feladatokat is ellát a teljesítményelektronika. A DC-DC átalakító a nagyfeszültségű egyenáram feszültségét alakítja 12 Voltra. A hagyományos kisfeszültségű fogyasztókon kívül – mint a fényszórók vagy a rádió – egy sor másik rendszer is használja ezt az energiaforrást. A kényelmi berendezések, biztonsági rendszerek, az elektromos szervokormány, az elektronikus menetstabilizáló, különböző vezérlőegységek és az autó információs hálózata is a lítium-ion akkumulátorokból nyer energiát a működéshez. Amikor a fényszórók és a vezetőtámogató rendszerek is egyidejűleg működnek, akkor több mint 150 Amper erősségű áramot képes biztosítani a kisfogyasztóknak ez a kompakt teljesítményelektronika.

A meghajtás érdekességein kívül van egy másik Bosch termék, ami különlegessé teszi az i8-at. A budapesti fejlesztőközpont mérnökei tervezték az autó műszerfalába a szemet gyönyörködtető, harmadik generációs műszeregységet.

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re

Amint a példa is mutatja, Magyarország fontos részét képezi a Bosch globális K+F hálózatának. 2014-ben a vállalat 24 milliárd forintot, vagyis az előző évinél 26 százalékkal többet fordított a helyi kutatás-fejlesztésre. Ugyanakkor a magyarországi K+F területen dolgozó munkavállalók létszáma már csaknem 1500 fő. A Budapesti Fejlesztési Központban – ahol jelenleg több mint 1200 mérnök dolgozik – különböző gépjármű-elektronikai vezérlőrendszerek és mechanikus komponensek fejlesztését végzik, többek között a biztonsági rendszerekhez, motorvezérlő technológiához és nem utolsó sorban műszeregységekhez. A Bosch fővárosi fejlesztő bázisa 2005 óta folyamatosan bővül. Az új kutatás-fejlesztési campus ünnepélyes megnyitójára idén augusztusban kerül sor.

Ebben az új épületben dolgoznak azok a fejlesztők is, akik az i8 műszeregységét megalkották. A BMW, Rolls-Royce, Bentley mind olyan márkák, amelyek fontos elemként kezelik a műszeregységet, amikor egy új típushoz az enteriőrt megálmodják. A felső kategóriában és a luxusautóknál már nem beszélhetünk számlapokról és mutatókról. Az első generációs egységek majdnem egy évszázadon át informálták az autóvezetőket mechanikus „órákkal”. A manapság legelterjedtebb második generációs műszeregységekben a hagyományos műszerek közé kijelzőt integrálnak, hogy többféle információ és grafikák megjelenítésére legyenek képesek. Az egyelőre a prémium szegmensben elérhető harmadik generációs, teljesen digitális és minden mechanikától mentes műszeregységek egy sor előnyt kínálnak. Nincsenek kopásnak, rezgéseknek kitett mechanikus elemek és mivel nagyon vékony sokkal kisebb helyet vesz el az amúgy is sokszor túlzsúfolt műszerfalból.

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re

Vannak veszélyei is a technológiának, amelyekre megoldást kellett találni. Fontos volt a tökéletes elektromágneses védelem, hiszen elfogadhatatlan lenne, hogy ha például mobilhívás közben eltűnne a kép. Mivel a műszeregység gyakorlatilag egy kijelző, teljesen szabadon készülhetnek rá a különböző grafikák. Normál esetben a hagyományos órákat idéző grafika jelenik, meg, de bármikor be lehet illeszteni a közepére a navigáció képét, vagy veszély esetén akár a teljes kijelző is figyelmeztetetheti a vezetőt. Mindig az aktuális szituációra lehet szabni a megjelenített információt, sőt az új funkciók integrálása is egyszerűsödött. A prémiumautóknál a dizájn is lényeges, így az sem elhanyagolható, hogy változtathatók a grafikák stílusai, színei is. Az i8-asban természetesen ez a legújabb technika tájékoztatja a vezetőt, amiben az is újdonság, hogy a műanyag helyett immáron üvegburkolatot kapott, mert a vásárlók elvárják, hogy olyan minőségű képernyőfelülettel találkozzanak az autójukban is, mint amit az okostelefonjaikon megszoktak.

Hozzávetőleg 100 mérnök dolgozik Budapesten a kijelzők fejlesztésén. A BMW i8-ban ülve, minden alkalommal, amikor lenézünk a műszerekre, bátran kijelenthetjük: a Bosch Budapesti Fejlesztési Központban tették fel az i-re a pontot.

Kulcsszavak: autóipar, bmw, Bosch, fejlesztés, hibrid, i8
 
Exkluzív hangélmény a hétvégi Frieze New York művészeti kiállítás 7-es BMW-iben Exkluzív hangélmény a hétvégi Frieze New York művészeti kiállítás 7-es BMW-iben Javulnak a német autóipar üzleti kilátásai az ifo gazdaságkutató szerint Javulnak a német autóipar üzleti kilátásai az ifo gazdaságkutató szerint A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re a pontot Toyota Prius: 15 éve az autóipari innováció és technológia élvonalában A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re a pontot "A 2014-es év legjobb autói" díj nyertese a kompakt kategóriában: a VW Golf A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában tették fel az i-re a pontot A válság évei után ismét többet használják autóikat a magyarok
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1